PILATES

Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka kehittää ja vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia. Pilates harjoittelun tavoitteena on luoda vahva, vakaa ja hyvin toimiva keho. Pilateksen yhteydessä vakaus tarkoittaa vakaata keskustaa, eli keskivartalon lihaksia. Pilatekseen kuuluu ainutlaatuinen sarja keskivartalon lihaksia vahvistavia harjoitteiita.










Pilateksen avulla voit:

  • lisätä selän hyvinvointia, parantaa lihastasapainoa
  • vahvistaa keskivartaloa ja saada keskivartalosta tukea raajojen liikkeille
  • lisätä selkärangan liikkuvuutta
  • lisätä kehontuntemusta
  • parantaa ryhtiäsi ja jalkojen linjauksia
  • oppia syvemmän tehokkaamman hengitystavan

Pilates harjoittelulla on pitkät perinteet. Menetelmän ydin on 1900-luvun alussa Joseph Pilateksen kehittämä Klassinen repertuaari. Pilates metodia opetaan pilatesmenetelmään liittyvien kuuden elementin kautta: keskittyminen, hengitys, keskustan käyttö, hallinta, tarkkuus, virtaus. Kehonhallintaharjoittelu on pilatesta vasta, kun kaikki keskeiset periaatteet nivoutuvat toisiinsa.

Pilatestuntimme ovat kestoltaan 60min.  Tunneilla tehdään harjoituksia pääsääntöisesti selinmakuulla, vatsamakuulla, konttausasennossa ja istuma-asennossa pehmeän jumppamaton päällä. Kaikki harjoitteet "rytmitetään" hengityksen mukaan ja jokainen etenee omassa tahdissaan, rauhallisesti oman hengityksen rytmiä kuunnelleen.

 

Alkeistason tunnit (alkeiskurssi) sopivat pilateksen aloittamiseen. Tunneilla opetellaan pilatesharjoittelun perusteita, keskiössä on oikean hengitystekniikan oppiminen ja "keskivartalon ydintuen", syvien lihasten tunnistaminen ja vahvistaminen. Näin pääset turvallisesti harjoittelun alkuun, ohjaajamme varmistavat että teet liikkeet puhtaasti oikealla suoritustekniikalla. Alkeistason tunneilla tehdään paljon pre-pilatesliikkeitä, sekä perustason pilatesliikkeitä. Suosittelemme siirtymistä keskitason viikkotunneille alkeiskurssin jälkeen.

Keskitason tunnit on suunnattu pilateksen perusteet hallitseville. Keskitason tunneilla tehdään keskitason pilatesliikkeitä virtaavana jatkumona. Tunneilla on mukana alkeistasoa enemmän selkärangan liikkuvuutta lisääviä taivutuksia ja kiertoja.

Jatkotason tunnit on suunnattu pilatesta säännöllisesti monta vuotta harrastaneille. Jatkotason tunneilla tehdään keski- ja jatkotason pilatesliikkeitä virtaavana jatkumona. Liikkeiden turvallinen suorittaminen vaatii selkärangan hyvää liikehallintaa, tukea ja liikkuvuutta.

Pilates Laitetunnit Suosittelemme laitepilates tunteja, jos kaipaat kokonaisvaltaista treeniä. Merkittävin ero lattiatunteihin on se, että kaikki liikkeet tehdään pilateslaitteiden pehmeiden jousivastusten avulla, joka lisää harjoittelun tehokkuutta. Laiteharjoittelun kautta pääset pilatesharrastuksen ytimeen, opit suorittamaan liikkeet yhä tarkemmin, tehokkaammin ja parannat koko kehosi lihastasapainoa! Minimivaatimustasona laitepilates tunneilla lattiapilateksen perusteiden hallinta. Lue lisää

Usein kysyttyä:

Miten Pilates ja Method Putkisto eroavat toisistaan?

Harjoitusmenetelmät vastaavat eri kysymyksiin - Method Putkisto menetelmän keskeinen tavoite on pidentää lyhentyneet lihakset ja lihaskalvostot dynaamisin venytyksin,  pilates menetelmän keskeinen tavoite on vahvistaa keskivartaloa ja syviä lihaksia.

Mikä on tavoitteesi ja tarpeesi? Kaipaatko lisää voimaa ja tukea keskivartaloon, valitse silloin pilates. Kaipaatko enemmän notkeutta nivelistöön, ryhdin parantamista ja stressin lievitystä, valitse silloin Method Putkisto. Method Putkisto harjoitteet rentouttavat ja helpottavat lihasjännityksiä. Suosittelemme Method Putkisto tunteja,  jos kärsit lihasjännityksien tuomista kiputiloista tai haluat löytää ryhdikkyyden ja läsnäolon kehoosi. Method Putkisto harjoittelu menee "pintaa syvemmälle", se lisää oman kehon tuntemusta ja läsnäoloa kehossa, auttaa löytämään herkkyyden aistia oman kehon asentoa sisältäpäin.