MINDFULNESS MBSR  RENTOUTUS- JA STRESSINHALLINTAMENETELMÄ

Mindfulness ja Mindful Body  -kurssi Turku

sunnuntaina 26.8.2018  klo 10:00-16:00

Anna itsellesi hengähdystauko ja tule vahvistamaan kykyäsi olla läsnä tässä hetkessä, huomaamaan olennainen kiireenkin keskellä. Tunnelmallinen ja rauhoittava päivä sisältää Mindfulness MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) –menetelmän keskeiset harjoitteet. Kurssilla opit mistä mindfulness menetelmässä on kyse.

Päivän aikana tutustut läsnäolon merkitykseen sekä kuinka voit sen avulla tukea omaa hyvinvointiasi. Mindfulness harjoitukset ovat rentouttavia, teemme ohjatusti kehomeditaation, istumameditaation, ruokailu- ja kävelymeditaation.

Kurssilta saat eväät itsenäisen Mindfulness harjoittamisen aloittamiseen, joilla lisäät stressinhallintaa ja voit vahvistaa hyvinvointiasi arjessa.

Kurssilla tutustumme samalla Mindful Body liikuntamenetelmään, joka on suomalaisen Katri Kylmälän kehittämä liikuntamuoto. Lue lisää http://mindfulbody.fi/

Mindful Bodyn liikkeillä parannamme kudosten aineenvaihduntaa sekä liikkuvuutta. Hitaat, helpot liikkeet johdattelevat keholliseen läsnäoloon ja mahdollistavat liikkeen kuuntelun ja kehontietoisuuden kehittämisen hyvin erityisellä tavalla.

Mindful Body yhdistää kehon ja mielen huoltamista kokonaisuutena sekä perustuu ajatukseen siitä, että kaikki mitä tapahtuu mielessä, tapahtuu myös fyysisenä reaktiona ja kokemuksena kehossa.

Mindful Body tunneilla etsitään yhteyttä mielen ja kehon välillä ja pysähdytään kuuntelemaan sitä; miltä tuntuu, miltä tuntuu hengittää, miltä tuntuu rentoutua ja mikä ihmiselle itselleen tuntuu oikealta.

Kurssipäivän aikana teemme kaksi Mindful Body tuntia, rintakehä tunnin hengitä teemalla ja lonkka tunnin avaa teemalla.  Mindful Body -tunnit koostuvat seuraavista osioista:

  • Alkulämmittelyssä kehoa avataan ja lämmitetään, syvien lihasten voimaa vahvistetaan ja tasapainoa kehitetään. Selkäranka saa erityishuomiota sen kaikkiin liikesuuntiin ja niin kehoa kuin mieltä valmistetaan myöhemmin tunnilla tapahtuviin venytyksiin.
  • Vahvista & Avaa -osio perustuu dynaamisiin venytyksiin, fascia-harjoitteisiin sekä syvien lihasten vahvistamiseen kohdealueen mukaisesti.
  • Syvävenytys -osiossa aluetta lämmitetään ensin, sitten venytetään ja lopulta selkärankaa palautetaan venytyksestä.
  • Rentoutus -osiossa fysiologinen ja psykologinen teema yhdistyvät ja niin keho kuin mieli viedään kokonaisvaltaiseen rentoutumisen ja läsnäolon tilaan.


Päivä sopii kaikille, mitään erityisiä taitoja ei tarvita, eikä sinulla tarvitse olla aiempaa kokemusta Mindfulnessista tai Mindful Bodysta. Mindfulness-peruskurssin käyneet ovat myös sydämellisesti tervetulleita, päivästä saat tukea ja innostusta harjoittamiseesi.

Huom! Päivän keskivaiheilla pidämme ruokatauon, jota varten varaa mukaasi omat eväät. Yhteisen ruokailuhetken aikana teemme tietoisen syömisen harjoitteen.


Kurssin ohjaaja:

Mindfulness MBSR (CFM®) -ohjaaja ja Mindful Body -ohjaaja Satu Suominen

Satu on kouluttautunut Mindfulness MBSR –ohjaajaksi Center for Mindfulness Finland kaksivuotisessa koulutuksessa, jossa pääkouluttajana on Suomen Mindfulness-MBSR-pioneeri Leena Pennanen. (lue lisää)

Hinta: 85 €, yht. 6h

Paikka: Pilates Studio Spiraali Turku, Puutarhakatu 49, 2 krs.

Tiedustelut ja ilmoittautuminen:

satu.suominen@hyvinvointiturku.fi
050 304 3804 (Satu Suominen)


Palautteita aiemmilta kursseilta:

"Oli todella rentouttava päivä, aika meni nopeasti. Sain hyviä vinkkejä ja toimintamalleja, joiden avulla on mahdollista hallita stressiä, pitää vain itse tehdä harjoitteita.Oli turvallinen ja lämmin olo, Kiitos!"

Mindfulness  -kurssi antoi paljon eväitä alkuun. Kehomeditaatio ja tietoinen syöminen erityisesti. En muista milloin viimeksi olisi ollut yhtä hyvä ja "kaikki hyvin!" -olo, mitä kehomeditaation jälkeen. Liikkeet oli rentouttavaa ja avaavaa, harjoitteet varmasti jatkuvat kurssin jälkeenkin. Kurssin kesto oli sopiva, ohjelma ja tauotus toimi hyvin. Kiitos!"

"Kurssi ylitti odotukset, vaikka lajista on jo kokemusta. Innostaa omaehtoiseen harjoitteluun. Suosittelen!"

"Kurssi oli ihana rauhoittuminen ja antoi eväitä harjoittamamaan tässä hetkessä olemista. Liikkeet oli oikein hyvä lisä kurssiin. Kiitos!"

"Kiitos! Sain ajatteluun tukea, rentoutumiseen tukea ja päivä itsessään oli voimiinnuttava!"

"Rauhoittavaa, rentouttavaa ja omaan itseen keskittymistä oli! Kiitos"

"Kiitos! Olen pitkään halunnut osallistua Mindfulness -kurssille. Tämä oli hyvä aloitus ja pääsy Mindfulness -harjoituksiin. Sopivan mittainen ja hintainen kurssi. Sain hyviä ajatuksia ja tuntemuksia myös omiin jumppa / jooga -harrastuksiin. Oman kehon ja itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on oli myös tärkeä osa päivää ja tämä hyvä oivalus ja kuinka sitä ottaa mukaan harjoituksiin. Hetkessä olon harjoittelu tärkeää ja sain siihen nyt ainakin aloittelutyökaluja. Kiitos!"



Mindfulness - mitä se on?

Mindfulness on hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Mindfulness –menetelmä on alun perin kehitetty stressin hoitoon ja se pyrkii palauttamaan meidät takaisin tähän hetkeen. Tarjoamamme kurssit perustuvat professori Jon Kabat-Zinnin yli 35 vuotta sitten kehittämään menetelmään. Jon Kabat-Zinn kehitti tämän menetelmän Massachusettsin yliopistoklinikalla alun perin kroonisesti sairaiden hoitoon. Tavoitteena oli vahvistaa ja lisätä heidän rentoutus- ja stressinhallintakykyään mm. kovien kipujen keskellä. Hyväksyvästä tietoisesta läsnäolosta löytyi apu, joka toimi hyvin.

Olemme ajatuksissamme usein muualla kuin tässä hetkessä. Olemme tulevassa ja menneessä, muistelemme asioita ja olemme huolissamme. Mindfulness –meditaatiossa ajatusten annetaan tulla ja mennä, se on oman olon kuuntelemista ja kehon kokemusten uteliasta ja hyväksyvää havainnointia. Hyväksyntä on rohkeutta, uskallusta ja pehmeyttä olla sen kanssa mitä on.

Mindfulness sopii sinulle, jos olet kiinnostunut hyvinvointisi ylläpitämisestä ja haluat kokea levollisemman tavan elää.

Mitä ovat MBSR –menetelmän perusharjoitteet?

Menetelmän peruspilareita ovat yksinkertaiset, helposti opittavat, mietiskely- ja joogaharjoitteet, joissa keskeistä on hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen. Meditaatiota voi olla mikä tahansa, joka tehdään tietoisesti, eivätkä harjoitteet ole teknisesti vaikeita. Harjoitteissa yhdistyvät keho, hengitys ja mieli luontevaksi kokonaisuudeksi.

Meditaatio –harjoitukset ovat keskeisiä harjoitteita MBSR -menetelmässä.

Kehomediaatiossa  opimme havainnoimaan kehotuntemuksiamme. Harjoitamme mielen takaisin tuomista joka kerta, kun huomaamme ajatustemme vaeltaneen pois harjoittamisesta. Vahvistamme kykyämme keskittyä ja tehdä tietoisia valintoja. Oivallamme, että kaikki mitä tunnemme ja ajattelemme, tuntuu myös kehossa.

Istumameditaatiossa kehitämme kykyämme aistia ja tiedostaa läsnä olevaa hetkeä ja siinä tapahtuvia asioita. Opimme aistimaan kehon tuntemuksia, kuuntelemaan ympäristön ääniä, tutkimaan tuntemuksiamme ja ajatuksiamme. Oivallamme, että kokemukset tulevat ja menevät.

Mindfulness joogassa harjoitamme yksinkertaisia liikkeitä, jotka sopivat kaikille. Harjoitamme  oman kehon arvostamista ja tuomme lempeyttä ja läsnäoloa harjoitteisiin. Mindfulness joogalla on notkistavia vaikutuksia sekä kehoon että mieleen.

Mitä hyötyä harjoittamisesta on?

Mindfulnessia harjoittamalla kehitämme kykyä pysähtyä ajattelemaan ja kokemaan ympärillä tapahtuvaa. Se on myös aikaa itselle, itsensä kuuntelemista. Voimme tutkia uteliaina ja kiinnostuneina tämän hetken kokemusta. Havaitsemme niin epämukavat kuin mukavatkin tuntemukset sellaisina kuin ne ovat, ilman arvostelua. Sallimme tosiasioiden olla juuri sellaisia kuin ne sillä hetkellä ovat. Näin saamme pohjan mahdollisille muutoksille.

Mindfulness –menetelmässä kohtaamme stressin tietoisesti automaattisen reagoinnin sijaan. Usein stressireaktiot tapahtuvat itsestään ja tiedostamatta. Heti kun tarkastelemme tietoisesti, mitä rasittavassa tilanteessa tapahtuu, olemme jo muuttaneet tilannetta, eikä toimintamme enää ole tiedostamatonta ja automaattista.  Tämä siirtyminen tiedostamattomasta reaktioista tietoiseen havainnointiin voi lieventää stressireaktiota ja sen otetta meitä.