METHOD PUTKISTO PILATES

MP Pilateksen tavoitteena on luoda vahva, vakaa ja hyvin toimiva keho. Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka kehittää ja vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia.

Pilates harjoittelulla on pitkät perinteet. Menetelmän ydin on 1900-luvun alussa Joseph Pilateksen kehittämä Klassinen repertuaari. MP Pilates on pilateksesta edelleen kehitetty ja hiottu metodi - ja kehitystyö jatkuu. Menetelmää kehitettäessä on mietitty tarkkaan, kuinka ihminen voi nykyään parhaiten hyötyä Pilateksen ajatusmallista. Rakennamme klassisen repertuaarin pitkälle hiottuina progressioina: liikejatkumoina.

Pilates metodia opetaan pilatesmenetelmään liittyvien kuuden elementin kautta: keskittyminen, hengitys, keskustan käyttö, hallinta, tarkkuus, virtaus. Kehonhallintaharjoittelu on pilatesta vasta, kun kaikki keskeiset periaatteet nivoutuvat toisiinsa.












MP Pilateksen avulla voit:

  • lisätä selän hyvinvointia, parantaa lihastasapainoa (pituus ja voima)
  • vahvistaa keskivartaloa ja saada keskivartalosta tukea raajojen liikkeille
  • lisätä selkärangan liikkuvuutta
  • lisätä kehontuntemusta
  • parantaa ryhtiäsi ja jalkojen linjauksia
  • oppia syvemmän tehokkaamman hengitystavan

Pilatestuntimme ovat kestoltaan 60min. Tunneilla ei käytetä musiikkia. Pilates tunneilla tehdään harjoituksia pääsääntöisesti selinmakuulla, vatsamakuulla, konttausasennossa ja istuma-asennossa pehmeän jumppamaton päällä. Kaikki harjoitteet "rytmitetään" hengityksen mukaan ja jokainen etenee omassa tahdissaan hengityksen rytmiä kuunnelleen.

 

Alkeistason tunnit sopivat pilateksen aloittamiseen. Tunneilla opetellaan pilatesharjoittelun perusteita, keskiössä on oikean hengitystekniikan oppiminen ja "keskivartalon ydintuen", syvien lihasten tunnistaminen ja vahvistaminen. Näin pääset turvallisesti harjoittelun alkuun, ohjaajamme varmistavat että teet liikkeet puhtaasti oikealla suoritustekniikalla. Alkeistason tunneilla tehdään paljon pre-pilatesliikkeitä, sekä perustason pilatesliikkeitä. Suosittelemme siirtymistä keskitason tunneille yhden kauden jälkeen. 

Keskitason tunnit on suunnattu pilateksen perusteet hallitseville ja säännöllisesti pilatesta harrastaneille. Keskitason tunneilla tehdään keskitason pilatesliikkeitä virtaavana jatkumona. Tunneilla on mukana alkeistasoa enemmän selkärangan liikkuvuutta lisääviä taivutuksia ja kiertoja.

Jatkotason tunnit on suunnattu pilatesta säännöllisesti monta vuotta harrastaneille. Jatkotason tunneilla tehdään keski- ja jatkotason pilatesliikkeitä virtaavana jatkumona. Liikkeiden turvallinen suorittaminen vaatii selkärangan hyvää liikehallintaa, tukea ja liikkuvuutta.

Pilates Laitetunnit Monia vuosia säännöllisesti pilatesta harrastaneita suosittelemme etenemään pilates laitetunneille. Laiteharjoittelun kautta pääset pilatesharrastuksen ytimeen, opit suorittamaan liikkeet yhä tarkemmin, tehokkaammin ja parannat koko kehosi lihastasapainoa! Laitetunnit ovat lattiatunteja fyysisempiä ja sopivat myös kaikille niille pilatesharrastajille, jotka haluavat saavuttaa tuloksia nopeasti. Minimivaatimustasona pilateksen perusteiden hallinta. Lue lisää

Usein kysyttyä:

Miten MP Pilates (=Method Putkisto Pilates) eroaa muista pilates suuntauksista?

Harjoittelun tekee sinulle erilaiseksi käyttämämme Method Putkisto opetusmetodi: hienosäädetty ja yksilöllinen opetus, joka tapahtuu aina pienryhmissä.

Pilatestunneilla opetellaan suorittamaan liikkeet mahdollisimman tarkasti ja puhtaasti ja tämä toteutuu vain keskittymällä kuuntelemaan omaa kehoaan ja tuntemuksiaan. MP Pilates ohjaaja käyttää tunneilla Method Putkisto opetusmenetelmää, "johdattelee" oppilaiden keskittymistä käyttämillään sanoilla, äänenpainotuksilla, valitsemillaan harjoituksilla, ajoituksilla ja luo tunneille ilmapiirin, jossa on turvallista ja selkeää keskittyä.

Method Putkisto Pilateksessa opit todellisen ytimen Joseph Pilateksen opista. Asiakkaidemme saavuttamat hyvät tulokset perustuvat siihen, että opit suorittamaan liikkeet puhtaasti ja tarkasti rentouden kautta.

Miten MP Pilates ja Method Putkisto eroavat toisistaan?

Pilates on lyhyesti kiteytettynä keskivartaloa ja syviä lihaksia vahvistavaa jumppaa.

Method Putkisto on venyttelyä, syvää keskittymistä, kehotietoisuuden, oikean hengitystekniikan ja ryhdin opettelua.

Suuri osa asiakkaistamme harjoittelevat sekä Method Putkisto että MP Pilates tunneilla,  lajit tukevat saumattomasti toisiaan. Eri MP lajeja yhdistelemällä harjoittelu syvenee ja tulokset paranevat.

Metodin vastaavat eri kysymyksiin, Method Putkisto notkistaa ja MP Pilates vahvistaa. Pilatesharrastajalla harjoittelussa eteneminen tyssää usein lihaksiston ja kehon jäykkyyteen, sekä liialliseen liikkeen ja hengityksen kontrollointiin, jolloin kehotyöskentelyssä pääsee huimasti eteenpäin Method Putkiston avulla. Vastaavasti moni Method Putkiston harrastaja, joka on jo ennestään hyvin liikkuva, hyötyy valtavasti lihaksia vahvistavasta pilatesharjoittelusta.

Kumpi laji minulle sopisi, MP Pilates vai Method Putkisto? Mistä kannattaisi aloittaa?

Menetelmät vastaavat eri kysymyksiin, Method Putkisto ensisijaisesti notkistaa ja venyttää kehoa  ja MP Pilates vahvistaa.

Valitse Method Putkisto, jos kärsit lihasjännityksistä ja kiputiloista, kaipaat lisää notkeutta kehoon tai haluat löytää ryhdikkyyden ja läsnäolon kehoosi. Valitse Method Putkisto, kun haluat palautua ja vähentää stressiä. Method Putkisto harjoitustunnit virkistävät ja nautit hyvästä olosta pitkään!

Valitse MP Pilates, kun haluat ensisjaisesti vahvistua ja haluat vahvistaa selkärankaasi tukevia syviä lihaksia. Suosittelemme MP Pilatesta myös yliliikkuville. MP Pilateksen ja erityisesti laitepilateksen avulla voit korjata virheellisiä alaraajojen linjauksia ja vahvistaa lantion, lonkkien, polvien, nilkkojen ja olkapäiden optimaalista linjausta. Sopii erinomaisesti myös leikkauksista ja tapaturmista kuntoutumiseen.